Creo chi oe pro s’intendere tzitadinos globales in prus de tènnere sa connessione sena filu ddue apat su bisòngiu de tènnere bias, ferrovias, aèreos e naves chi funtzionent e chi siant collegadas cun su mundu.
Est de unas cantas dies a oe s’annùntziu chi in su programma cuncordadu dae su Presidente de sa regione Sardigna cun su guvernu, Maurìtziu Gentile de sa RFI, anca ddue sunt unos 346 milliones de èuros pro sa retza ferroviària sarda, e tenet in contu investimentos subra is binàrios isulanos, cun s’intentu de incurtziare s’ora pro si movere in is tretos chi aunint Casteddu cun Aristanis, cun Tatari e cun Terranoa.
Is finantziamentos sunt destinados a ammodernare sistemas adelantados comente: SCMT (sistema controllu martza trenu). Dinare de totus, gastadu pro megiorare sa viabilidade interna de trenos e trenigheddos, in capas pro nde remplasare unos cantos, pro fraigare o pònnere in seguresa calicunu ponte e gasi narende, ismentighende galu una borta su “betzu” nugoresu.
E a narrere chi in calicunu logu, ispèrdidu in unu curruncone de s’ìsula ismentigada ddue at unu muntone de gente, giòvanos, pitzocos e pitzocas, antzianos chi isperant in una polìtica incruidora a beru, non fata de retzas sotziales feti. Iscaressia sa fede in s’isvilupu, dae sa biatzesa econòmica de calicunu presidente regionale coladu, chie susteniat su bisòngiu de collegare mègius is zonas internas cun is portos de mare; o puru is polìticas de oe contras a sa fuida dae is biddigheddas internas; prendas berdaderas collocadas in mesu de una naturalesa ispantosa e gelosa, chi ddas cuada e ddas imboddiada in su mudìmene e in s’olvidu, realidades difìtziles chi ischint giai chi a risolvere is problemas issoro sunt prus bonos unus cantos cumpaesanos allughentados chi sa classe polìtica muschitera.
Creo chi s’atrivire a immaginare òperas mannas in Sardigna puru siat una cosa bella, ca comente aiat naradu Einstein “…sighire cun is matessi mètodos isperende de mudare su resurtu est de macos… ”. Ca a non punnare conca a sa retza ferroviària sarda sena concruire chi a beru aunit nord-tzentru e sud, dae Casteddu a Santa Teresa passende peri tzentros chi isetant bisitas e vida noa.
S’istasione de Nùgoro aunida cun àteros tzentros gràtzias a trenos lestros, puntuales, e beni·mi·nde, cumpletende su tretu pro Terranoa passende peri sa pranedda de Sìligo, bisende un’istasione a mesu tretu pro is comunas de Lùvula, Orune e Bitzi, logos chi pro immaginàriu colletivu sunt èremos de soledade e isulamentu, pàtria de persones impressidas e de mudìmene sonoru e pustis a giosso finas a s’istasionedda de Orosei o Thiniscole, pustis conca a Posada, Buduni, Santu Teodoro e pro concruire Terranoa, pro s’intendere gasi a intro de unu mundu a curtzu chi caminat a sa matessi velotzidade nostra.
Pro finas gasi diamus a donare sùlidu e sustenibilidade a fainas imprenditoriales, turìsticas, culturales, in ue su tzitadinu apichende in su trenu s’intendet giai in domo, in calisìsiat parte de Sardigna s’agatet. A si setzere in s’assentu de unu vagone chi nci dd’at a lòmpere seguru a destinu, in mare o in monte.
A lòmpere in s’istasione de Nùgoro dae Gavoi, Ollollai e de cue partire conca a su birde areste de Monte Pitzinnu, trasidu in sa letura in tames chi sulena incumintzat s’emotzione de su caente mare de ierru o de su sole brusiadore de istade in sa costera orientale, Baroniesa, o Gadduresa e a pustis furriare a domo seguru, pustis una note cun amigos in sa costera, sena su perìgulu de s’autovelox, o puru bivere s’emotzione ispantosa de unu mundu antigu in sa Sardigna interna, diat a giuare a totus, creo chi finas custu siat isvilupu sustenibile, reduende gasi finas su trasportu de mercantzias subra rodas.
Nos abarrat feti de nos preguntare cale isvilupu cherimus donare a is territòrios nostros, a fitianu ismentigados dae chie s’aiat a depere ammentare de nois e concruo narende chi “…sa retzeta pro una binnenna bona est a traballare sa bìngia a totu annu e non in s’ora de regollere feti”.
Ed è proprio … l’obblìo che vi frega !
Fate in modo che il mondo cominci ad avere un “motivo” per recarsi nel nuorese e nasceranno d’incanto i più disparati vettori per raggiungere la DESTINAZIONE !
Ho vissuto per anni a Cagliari, città nella quale studiavo, e sempre ho sognato di poterla raggiungere in treno. Di fatto, si può: Nuoro – Macomer, a scartamento ridotto, 56km in un’ora e 10 minuti. Coincidenza con il Regionale Sassari – Cagliari, dall’altra parte della strada, una volta giunti in stazione. Sì, ci arrivavo in 3 ore. Uscivo di casa alle 09:30 e arrivavo alle 14:00 più o meno. Voi come la vedete?
…passare con il treno e vedere Monte Pizzinnu, e tutta quella selva che circonda Nuoro, è davvero bello da immaginare. Molto romantico. Tuttavia, personalmente, non ripongo nessuna speranza, né fiducia sulla politica e capacità degli amministratori. Sì che qualcosa andrebbe fatto, perché anche i trasporti su gomma non sono poi così fruibili/organizzati/comodi.
Ma non è che noi siamo indietro? Noi compresi il Sassarese, il Gallurese, il Campidanese… Siamo noi un popolo assuefatto, vecchio e senza nessuna Borghesia che prema per gli interessi prima del suo territorio e della propria gente e poi – perché una borghesia non si muove per niente in cambio – della propria classe? Abbiamo semplicemente dei delegati (coloniali?) che non sono lì per rappresentare i nostri interessi? Inoltre, nel nuorese, con quei solo 160 mila abitanti… a chi interessa investire? Il sistema clientelare sul quale è basata la politica italiana e sarda non troverà allettante un investimento nel nuorese, senza avere poi un ritorno in voti, o no?
Suppongo che funzioni così da anni e che ci vorrebbe una grandissima rivoluzione culturale per poter superare questo vecchio, feticcio, sistema.
Nuccio, “Eppure credo che ancora da qualche parte, sperduto in angoli dell’isola dimenticata ci sia molta gente, giovani, ragazzi e ragazze, anziani che sperano in una politica inclusiva vera […]” … questo dovrebbe essere uno dei motivi. Ma non solo: provi a fare una lista di musei, personaggi storici, siti da visitare (etc.) presenti nel nuorese e trovi una risposta da solo. Io credo che una politica integrata/nte, portata avanti da persone davvero oneste e preparate (dopo una rivoluzione culturale?), potrebbe ridare vita a quello che sembra essere un (ormai) declino delle zone interne.
E comunque grazie per l’articolo, sarebbe davvero bello andare al mare in treno.
C’è sempre bisogno di una visione del futuro da raggiungere con progetti innovativi, necessari a superare le condizioni di arretratezza che penalizzano i contatti tra una comunità e l’altra della Sardegna. Va in questa direzione l’idea di una rete di collegamenti con il segno della modernità e del bisogno di una “continuità territoriale” tra le zone interne e le aree costiere della nostra isola.Grazie, caro Giampiero, per la nobiltà delle idee e delle proposte. Le onde emotive, che hai messo in moto, sono sempre utili e aiutano a riflettere sulla realtà limitante che abbiamo vissuto da tanto tempo. A metas annos. Vittorio Sella